06 mei 2007

Vervelend insect

Of gewoon bug... Tenminste in het engels dan. De van Dale vertaalt dat als volgt:
bug halfvleugelig insect --> wants; . de wants 0.2 insekt --> beestje, ongedierte ... mankement --> storing, defect; programmeerfout, bug
Hoe kom ik nu op dit insekt. Nou heel eenvoudig. Ben je net lekker aan het computeren en dan doet het programma niet wat jij bedoelt had. Hoe weet je nu of dat een fout in het programma is of dat het ergens anders aan ligt... Vandaag had ik dat probleem. We zijn met een magazine bezig over Ubuntu. Oh je weet niet wat Ubuntu is? Lees dan eerst dit even. In de artikelen willen we de knoppen van het toetsenbord weergeven als plaatjes. Ik had in Inkscape de toetsenbord knoppen getekend, echter het importeren in Scribus ging van geen kant. Na anderhalve dag zoeken bleek dat Inkscape de lijnen die ik van gradiënten had voorzien niet kon converteren naar EPS. Na wat experimenteren kwam ik er achter dat gradiënten in vlakken wel netjes werden geconverteerd. Dus heb ik de tekening opnieuw getekend met vlakken i.p.v. lijnen. Nu kwam ik vanavond er achter dat Scribus bij het exporteren, van de geïmporteerde EPS bestanden, deze bij het exporteren naar PDF worden omgezet in een raster formaat. Nou ja zeg! Twee fouten in één dag. Gelukkig zijn zowel Inscape als Scribus open source programma's. Dat wil zeggen dat de broncode van het programma openbaar is. Niet alleen de broncode maar ook de lijst van bugs die nog in het programma zitten. Dus ik heb de lijst van bugs van Inkscape doorgespit en 'mijn' bug niet kunnen vinden. Even een account aangemaakt en de bug in de lijst gezet. Nu even afwachten wat ze er mee doen. Ik zal één deze dagen ook even de buglist van Scribus doorspitten of daar toevallig ook al een fout staat gerapporteerd over dat EPS gebeuren, zodat daar ook aan gewerkt kan worden. Ik heb een keer eerder enkele typefouten gemeld in GNOME. Toen kreeg ik netjes na een tijdje bericht dat de spelfouten er uit gehaald waren en dat het in de nieuwe versie verholpen zou moeten zijn. Daar kunnen commerciële jongens nog wat van leren...

Geen opmerkingen: