10 mei 2007

Het voordeel van geen auto hebben...

Inderdaad, ik heb geen auto:). Bijna elke week vraagt er wel iemand of ik een auto heb. Als ik zeg dat ik geen auto heb is natuurlijk de standaard vraag "waarom niet?". Blijkbaar hoort een auto tegenwoordig bij de eerste levensbehoeften anders stel je zo'n vraag niet denk ik. Ik beantwoord de vraag meestal met de wedervraag "Waarom zou ik een auto moeten hebben?". Meestal blijft het dan even stil om vervolg stotterend een paar niet zo steekhoudende argumenten te geven, zoals "Je wordt nat op de fiets al het regent". Duh, daar heb een regenpak voor:) Maar goed nu over de voordelen, want in een regenpak fietsen zien mensen niet echt als een voordeel volgens mij.

Voor mijn werk moet ik af en toe naar een andere plek en moet dan ook een auto (soms zelf een bus vol) met spullen vol meenemen. Het openbaar vervoer is in zo'n geval niet zo erg praktisch. Maar niet getreurd voor deze situaties huren ze op het werk een auto voor mij. Zo ook deze week. Woensdag was het weer tijd voor enkele activiteiten elders. Op het werk zouden ze weer een auto voor me huren. Ik had gezegd dat de VW golf die ze de vorige keer voor me gehuurd hadden groot genoeg zou zijn om alles in mee te nemen. Toen ze de auto echter kwamen brengen bleek het geen Golf, maar een Passat te zijn. Ook goed:) De Golf bleek al verhuurd te zijn dus brachten ze me een maatje groter. Toen ze mij de sleutel van de auto gaven had ik al het vermoeden dat het wel een luxe 'geval' kon zijn. Nou ja sleutel, het leek meer op en afstandbediening. Een sleutel zat er niet aan. OK, dacht ik, even kijken doe de auto gestart moet worden met dit 'ding'. Toen ik naar de parkeerplaats liep om de auto te bekijken lag ik helemaal in een deuk. Het was een superdeluxe auto met chromen lijstjes en allerlei toeters en bellen. Goed genoeg om flink wat mensen de ogen uit te steken. Nieuwsgierig? OK dan eerst maar even een paar foto's dan:




Maar ja, waar moet nu de 'sleutel' in. Een een beetje gezoek vond ik in het dashboard een sleuf waar dat 'geval' in pastte. En nadat ik er op gedrukt had ging de auto werkelijk nog aan ook. Even een foto's hoe dat er uit ziet.


Nadat ik had uitgevonden hoe de auto van de handrem moest (electronisch) en de auto had volgegooid met spullen kon ik heerlijk naar mijn bestemming toeren met deze luxe bak. Daarbij heb ik het qua verbruik ook nog beter gedaan dan in deze test. Ze haalden daar een verbruik van 1 op 11,5 (8,7 liter per 100 km). Ik heb een gebruik gehaald van 1 op 13 (7,7 liter per 100 km). Ik denk dat het zelfs nog beter kan, want ik ontdekte pas toen ik op de bestemming was aangekomen dat er een 6e versnelling in de auto zat. Deze heb ik op de terugweg even geprobeerd en dat scheelde nogal (7 l/100km i.p.v. 8 l/100km bij 120km/h). Ehh, waar ging deze post ook alweer over. O ja, de voordelen van geen auto hebben. Voor het geval het nog niet duidelijk is nog even een rijtje met voordelen:


  • Lekker in nieuwe auto's rijden (hoogste kilimeterstand 25.000km).

  • Lekker goedkoop. Kost mij niets om auto te rijden:)

  • Als het verhuurbedrijf de auto niet heeft die je wilt huren een luxer exemplaar in de plaats

  • Duurdere auto's rijden dan je zelf kunt betalen

  • Je kunt lekker met de fiets naar je werk en daardoor krijg je frisse lucht en beweging;).

  • ...

Geen opmerkingen: