13 mei 2007

NS: Niet Snel

Aangezien ik geen auto heb, gebruik nog wel eens het openbaar vervoer voor wat grotere afstanden. Jaren heb ik met de trein naar verschillende delen van het land gereist tot volle tevredenheid. OK, is zijn nog wel een paar punten waar ik wat op aan te merken heb, maar over het algemeen gaat reizen met de trein uitstekend. Niet dat ik daar veel van mee krijg, want meestal slaap ik in de trein :).

Eind vorig jaar is er een nieuwe dienstregeling in werking getreden. Niet eentje waarvan de tijden weer één minuut zijn opgeschoven, maar een dienstregeling die van grond af opnieuw is opgebouwd. Daar heb ik natuurlijk niets op tegen, want als ontwikkelaar op een R&D afdeling weet ik dat je soms beter van voor af aan kunt beginnen dan een bestaand 'product' kunt aanpassen. Volgens de NS zou de nieuwe dienstregeling verbeteringen moeten brengen t.o.v. de oude dienstregeling. Een belangrijk voordeel van de nieuwe dienstregeling zou zijn dat er minder vertragingen zouden moeten zijn. Bij de oude dienstregeling was het bijvoorbeeld zo dat als de intercity Groningen-Rotterdam (of was het Den Haag) vertraging heeft ook de intercity Amsterdam-Enschede ook direct vertraging dreigde op te lopen. Als die intercity weer vertraagd is zijn andere lokale treinen ook weer vertraagd. Met de nieuwe dienstregeling hebben ze dat uit elkaar getrokken en zou deze afhankelijkheden er uit moeten zijn. Echter de praktijk is weerbarstiger. Ik heb sinds de nieuwe dienstregeling een keer of 6 met de trein gereist en van de 6 keer had ik .... 6 keer vertraging! Volgens mij heb ik in zo'n korte tijd nog nooit zo vaak vertraging gehad. Je kunt je nu wel voorstellen dat ik me afvraag of de nieuwe dienstregeling echt wel beter is dan de oude. Toen ik de eerste keer tijdens de nieuwe dienstregeling met de trein ging en vertraagd was, dacht ik dat dit kwam omdat de nieuwe dienstregeling nog maar een halve week in bedrijf was en schoof ik het op een kinderziekte. Ok, het was een flinke kinderziekte want ik miste op een haar na m'n vlucht op Schiphol, maar dat wil ik ze nog wel een keer vergeven. Maar dat ik nu na 6 keer met de trein gereist te hebben ik elke keer vertraging heb gehad begint het vertragingsgebeuren toch wel systematisch vormen aan te nemen. Dus, meneer NS, waar komt dit door? Nog belangrijker, komt er nog verbetering in?

Geen opmerkingen: