03 mei 2007

Abstract

Eén van mijn hobbies is fotografie. Pas heeft m'n pa een Fuji Finepix 5600 gekocht. Die moet natuurlijk uitgeprobeerd worden. Vanochtend was mijn oog al gevallen op reageerbuisjes die bij ons op het aanrecht lagen. Ze waren afgewassen, maar zelfs een nacht drogen zaten er nog zeepbellen in. Ik heb direct nadat ik thuis kwam beslag gelegd op de buisjes met de mooiste bellen er in en er een foto van gemaakt. Nou ja één foto. Na ongeveer 30 foto's zag het resultaat er als volgt uit.Naar mijn smaak wel een goed resultaat. Ik vroeg me echter af of deze foto niet beter uit zou komen in zwart/wit. Na conversie in Gimp ziet dat er zo uit.

Ik dacht dat de zwart/wit foto beter zou zijn, maar de kleur en zwart/wit foto zijn allebei goed, maar hebben gewoon hun eigen charme. In de foto zitten mooie structuren dus ik vond het wel tijd om nog verder te experimenteren. De foto via een decompose naar CMYK kanalen omgezet. Het zwarte kanaal geopend en de foto bijgesneden. Dan krijgen we zoiets als:
Ja, het is nog steeds dezelfde foto:). De foto is nu varanderd van low key naar high key. De reageerbuisjes vallen voor het grootste deel nu weg en je aandacht wordt nu getrokken naar de structuur van de zeepbellen. De foto bevat, naar mijn zin, veel ruis (niet te zien in de verkleinde foto's). Ik was wat in en uit aan het zoomen om te kijken wat de 'schade' was toen ik constateerde dat klein details in de foto ook een leuk beeld opleverden. Daarom tenslotte nog een detailfoto.
Leuk hè. Ik werd er in ieder geval wel blij van. Wat is fotografie toch een leuke hobby..

Geen opmerkingen: