29 mei 2007

Origami

..of ook wel, Japanse vouwkunst. Je hebt vast wel eens van de createa kaarten gezien of gekregen met van de vouwwerkjes er op. Met een paar vouwen krijg je de meest wonderlijke figuren. Ook in de natuur komt vouwen voor. De eiwitten in ons lichaam voeren ook allerlei ingewikkelde origami trucjes uit om de boel aan de praat te houden. Soms gaat dit niet helemaal zoals het moet en worden we ziek. Er wordt flink onderzoek gedaan naar het vouwen van eiwitten, want als we dat begrijpen kunnen we betere medicijnen of behandelingen bedenken om mensen met die ziekten te helpen. Het uitzoeken van de vouwbewegingen kost heel wat computerkracht en daarom is de Stanford Universiteit al jaren geleden een distributed computer activiteit begonnen. De truc is het hierbij dat vrijwilligers wereldwijd een programmaatje op de computer draaien dat op de achtergrond de ongebruikte processenkracht van je computer benut. Een tijd terug werd er op het Nederlandse Ubuntu forum gevraagd of er nog mensen mee wilden doen met het Ubuntu Folding team. Ja ja, het gaat in teamverband en je kunt er punten voor krijgen. Niet dat het geld o.i.d. oplevert maar het is wel leuk om zo veel mogelijk punten te halen. Dus ik heb in december het programmaatjes gedownload en geïnstalleerd op m'n computer. Sindsdien heb ik 12 WU's afgewerkt en heb ik 2727 puntjes gehaald. Geen topscore, want ik sta nr 249 qua ranking van het team Ubuntu en nummer 150.777! van het totaal :D. Dit maakt me niet uit ik vind het leuk om te doen (je merkt er niks van maar toch...) en het team stijgt nog wel steeds. In december, toen ik begon, stonden we op plaats 193 en nu staan we al op plekje 143 (we zijn vandaag net weer 2 plekje gestegen). Doe je ook mee in ons origamiteam?

Geen opmerkingen: