10 mei 2008

Goed wijn seizoen

Ik ben zelf geen lieverhebber van wijn, maar nu weet ik toevallig dat er 6 juni een hele goede wijn uit komt. Dus alle wijnliehebbers opgelet! Aan de uitgave van deze wijn is 15 jaar vooraf gegaan, dus het kan niet missen dat dit voor kwaliteit staat. Er wordt met man en macht aan gewerkt dat 6 juni de hele wereld kan zien wat het resultaat is van alle inspanningen. Ik heb gezien dat de afgelopen weken er nog 108 verschillende mensen nog een bijdrage hebben geleverd om alles op orde te brengen. Nieuwsgierig hoe de wijn gaat heten? Nou gewoon Wine. Saai, niet echt. Met deze wijn kun je namelijk Windows programma's op Linux draaien. Na 15 jaar zijn ze zover dat ze versie 1.0 van Wine kunnen uitbrengen. Voor het geval dat je denkt "Ooo nee hé zo'n trage emulator, dat hoeft van mij niet zo" kan ik je gerust stellen. Wine betekent namelijk "Wine Is Not an Emulator", want het is alleen een conversielaag van de Windows aanroepen naar de Linux aanroepen. Je krijgt een klein beetje overhead extra maar daar krijg je voor terug dat je je good-old-Windows-apps op Linux kunt draaien. Allemaal? Niet allemaal, maar wel erg veel. Neem eens een kijkje in de database. Wine kan gedownload worden op de site van Wine, maar eigenlijk in bijna elke Linux distributie zit Wine wel in de pakketbronnen (als is dat meestal niet de nieuwste versie). Veel plezier met je Windows programma's!

Geen opmerkingen: