18 mei 2007

Hockeystick effect

Je hebt vast wel eens een keer een bedrijfpresentatie gezien waarbij ze van de leuke, edog niet realistische, grafieken laten zien. Deze zien er dan uit als een springschans zoals die wordt gebruikt bij het schansspringen op de olympische spelen. Ze willen daarmee aangeven dat de verkoop het begin een beetje vlak loopt, maar dat zodra de verkoop van de grond komt deze de pan uit rijzen. Ik heb dit echter nog nooit zijn gebeuren, dus grafiekjes lijken me meer gebaseerd op dromen die sommige managers hebben dan op de realiteit. Maar ja, wat moet je met deze info. Ik kwam hierop, omdat ik zelf actief ben op het Nederlandse Ubuntu forum. Uit nieuwsgierigheid had ik een keertje een grafiekje gemaakt van de het leden aantal in de tijd. En... wat schetste mijn verbazing. De toename van het aantal leden vertoonde de vorm van een flinke hockeystick. Mijn gezond boeren verstand vertelde mij dat dit natuurlijk niet tot het oneindige door kan gaan natuurlijk, want dan is het aantal leden straks groter dan de wereldbevolking:). Echter het hockeystickeffect treedt al op sinds de oprichting van het forum, eind 2004, en houdt nog steeds aan. Het aantal leden was, toen ik me vorig jaar in juni inschreef, 1047. De stand in op 17 april 2007 was 4000 leden! Het grafiekje van 17 april is hieronder weergegeven.

Nu, 18 mei 2007 20:40 uur, zitten we al op 4491 leden. Morgen zullen we wel door de 4500 ledengrens heen gaan. Ik heb vanmiddag de grafiek nog even bijgewerkt en dan ziet deze er als volgt uit.

Nog steeds volgen we netjes de hockeystick curve. Ook Microsoft ontgaat het ook niet dat het aantal Linux gebruikers flink stijgt en ze reageren daar nogal paniekerig op. Wel zeggen dat Linux patenten schend, maar niet zeggen welke. Er zijn ook mensen geweest die gevraagd hebben om te laten zien waar de opensource gemeenschap patenten overtreedt, maar daar is ook al niet op gereageerd. Een beetje kinderachtig gedrag tot nu toe dus. Blijkbaar hebben ze geen poot om op te staan anders kun je wel direct zeggen waar het op staat. Volgens Canonical, hoofdsponsor van Ubuntu, zijn er 10 miljoen Ubuntu gebruikers. Ik heb ergens gelezen dat er 1 miljard computers zijn op deze aardbol, dus dat betekent al een marktaandeel van 1%. Daarbij zijn de andere distributies nog niet zijn meegeteld. Schattingen die ik ergens gelezen heb gaan er van uit dat Linux een marktaandeel heeft van zo'n 3%. Ik ben benieuwd waar we staan als we 2007 afsluiten, zowel qua aantal Ubuntu forum leden als wat betreft die patent flauwekul.

N.B. Onder het typen is het leden aantal opgelopen naar 4993 leden... :)

2 opmerkingen:

Wesley zei

Grafiekjes ftw :) Mooi zo! Ik ben ook benieuwd naar waar we volgend jaar zitten.

René zei

7 maandjes geduld en je weet het :)